För en tid sedan fick jag förfrågan från islandshästvännen Jennifer Erlandsson om jag kunde göra en logotype för hennes företag Hellagården. Hellagården är dels en gård på Öland som bedriver hästverksamhet i form av hästsafari på Alvaret, avel och inackordering men också ett företag som erbjuder utbildning och marknadsföring inom sociala medier och jobbar med webbdesign. Fråga; går detta att förena i en och samma logotype? Hmmm, nej är det spontana svaret. Jag brukar predika att man måste välja, att man inte kan vara allt, att man ska vara tydlig. Men nu ser ju verkligheten ut som den gör och detta företaget sysslar faktiskt med så olika saker som hästsafari och webbdesign så varför inte? En utmaning således!
Jag började med att leta efter en symbol som skulle kunna gå att kombinera och i detta fallet fastande jag för ”@” – en symbol som de flesta inte har några problem att koppla till ”internet” och den digitala världen. Hästbiten är lättare att applicera med andra attribut såsom man, rörelser etc. Att logotypen skulle vara ganska grafisk fick jag känslan av när jag ”intervjuade” Jennifer, inga krusiduller. Formspråket fick därför bli ganska enkelt och så här blev resultatet: